Ads 468x60px

Sunday, July 3, 2011

Uji Tahap Keberatan Blog Anda

Salam semua, hari ni kita mulakan topik dengan Bismillahirramanirahim...

Okeh uolz, memandangkan aku terasa ingin menukar theme blog ni, jadi aku dok fikir-fikir la... Nanti kalau aku tukar theme, berat ke loading page aku ni nanti? So, untuk mengetest tahap keberatan loading page, aku cadangkan guna tools kat website ni http://tools.pingdom.com/. Sangat berguna.



Bayangkan la kalau loading page blog kita ni lembab, secara otomatiknya, mesti pelawat akan berkurangan. Malas nak baca kita punya tulisan dan secara tak langsung mengakibatkan earning berkurangan (hehehe)...

Tips untuk mengelakkan loading page menjadi berat :

  1. Kurangkan penggunaan flash
  2. Kurangkan penggunaan javascript (tracker,bling-bling)
  3. Jangan letak gambar banyak sangat
  4. Jangan letakkan video/muzik yang autoplay (ramai blogger yang tak alert perkara ni)
Tak semua orang mempunyai kelajuan internet lebih dari 1mbps. Macam aku ni, nak save bandwidth punya pasal, aku terpaksa gunakan flashblocker & imageblocker.

p/s: jom semak rahsia tarikh lahir untuk hari ni

0 comments:

Post a Comment