Ads 468x60px

Monday, July 18, 2011

Mentaliti Masyarakat Melayu Memang Susah Nak Ubah?


Susah nak ubah mentaliti orang Melayu sekarang ni. Sampai bila la orang Melayu ni nak maju kalau dalam fikiran tu asyik beranggapan 'kerja = makan gaji'. Nak kerja best, gaji besar. Tak yah meniaga, menyusahkan kepala je asyik nak kena fikir pasal staf, maintenance bulanan etc.

Kadang-kadang tu aku sampai tak larat nak menjawab setiap pertanyaan orang, apa yang aku buat untuk hidup. Orang tak faham, memang susah aku nak terangkan. Sebab tak semua orang yang tanya aku tu berfikiran untuk berniaga. Yang tanya aku tu pula orang yang kerja government, kerja engineer, kerja kat offshore, kerja kerani, pensyarah. Senang kata makan gaji la. Bila aku cakap sekarang ni tengah tak meriah, orang-orang yang macam aku senaraikan tu la yang akan condemnkan aku.

Berbeza dengan orang yang jual karipap, jual ikan kat pasar, jual air kat pasar malam, owner cybercafe, owner kedai printing akan beri reaksi yang totally kontra dengan apa yang orang aku senaraikan sebelum ni bagi.

Anda tergolong dalam golongan yang mane satu?

0 comments:

Post a Comment