Ads 468x60px

Monday, August 2, 2010

Kehidupan Seorang Programmer


Banyak kali aku cuba menceburi bidang perniagaan. Tapi kebanyakan bisnes aku tu semuanya boleh dikatakan tak berapa mencapai tahap yang aku nak. Banyak kali aku kecundang di tengah jalan. Apakan daya, aku hanya mampu merancang, hanya Tuhan yang menentukan rezeki aku.

Kali ni aku cuba kembali menjadi seorang programmer. Yup, di satu ketika dulu, ketika aku masih bergelar fresh graduate, aku bekerja di sebuah syarikat IT walaupun aku bekelulusan bidang kejuruteraan elektrik yang mana sepatutnya aku menjadi seorang jurutera elektrik. Oleh kerana aku tidak berminat dengan kerja-kerja di kilang, aku terima je la kerja dengan syarikat IT tu. Dan bermula dari situ, aku belajar selok belok macam mana untuk menjalankan perniagaan.

Aku bermula dengan menjadi seorang freelance programmer. Aku kalah dalam bidang marketing sebab aku tak berapa pandai untuk menonjolkan diri. Apabila ada permintaan, aku kena tunjukkan sample yang aku buat. Kebanyakan sampel yang aku tunjukkan tidak memuaskan hati orang yang meminta. Waktu tidur yang tak menentu, makan pun tak menentu jugak akibatnya aku senang dapat sakit. Baru aku tau perit jugak kalau menjadi seorang programmer ni walaupun kerja hanya duduk di pejabat. Dan aku dapat merasai apabila hasil program yang dibuat senang-senang je dicetak rompak senang kata, hasil di cedok dengan sesuka hati tanpa memberikan sebarang kredit kat aku.

Walaupun terdapat banyak programmer yang bermurah hati kat luar sana, tapi atleast kena la bagi kredit kat pencipta sesuatu aplikasi tersebut. Jadi, kepada masyarakat kat luar sana, tolonglah jangan beli yang cetak rompak.

0 comments:

Post a Comment