Ads 468x60px

Wednesday, June 23, 2010

Jom Berjimat Dengan Open Source

Sekarang ni rata-rata pengguna komputer di seluruh dunia sudah biasa dengan istilah Open Source atau dalam bahasa melayu Sumber Terbuka. Sebelum itu, apakah maksud Open Source tu sendiri. Mengikut maksud yang disampaikan melalui Wikipedia, Open Source bermaksud kita bebas untuk mengedar, mengubah aturcara, menggunakan sesuatu perisian itu.

Apaka bezanya antara Open Source dengan Free Software?
Software percuma tidak boleh diaturcara semula serta penggunaan yang terhad. Kebanyakan perisian percuma yang ada tidak membenarkan kita untuk mengubah struktur sesuatu perisian itu.

Haa... Kali ni aku nak tunjukkan macam mana kita boleh berjimat dengan cemerlang sekiranya menggunakan perisian Sumber Terbuka ni. Katakan la ada pejabat yang baru nak setup. Kalau pejabat kecik, at least nak kena ada dalam 5 PC kan. Kita tolak harga PC, kita amik harga perisian dengan upah untuk networking je.



Haa... Korang tengok sendiri la berapa banyak yang boleh dijimat kalau menggunakan perisian Sumber Terbuka ni. Tu baru sikit je tu yang aku tunjuk sample. Kira basic je. Upah networking tu pun kira cincai je kira tu. So kepada sesiapa yang rasa nak berjimat tu, gunakanlah perisian Sumber Terbuka.

PS: Pengguna Linux memang tak pakai Anti Virus sebab tak kena serang virus berbanding dengan pengguna Windows. hehehe

0 comments:

Post a Comment