Ads 468x60px

Monday, May 3, 2010

PERCUMA!!! PERCUMA!!! MARI MARI!!!

Sila beri jawapan YA atau TIDAK bagi setiap soalan aku kat bawah ni :

1. Ketagih dengan benda yang percuma?
2. Nak something yang berkualiti, tapi percuma?
3. Duit takde, tapi nak jugak something yang berkualiti.
4. Takut dapat virus kalau guna versi cetak rompak?
5. Tak mampu nak beli yang mahal-mahal punye?
6. Err... Takut penguatkuasa datang serbu opis sebab pakai yang pirate untuk running bisnes?

Kalau semua jawapan kat atas tu YA, nah... aku listkan beberapa alternative software opensource boleh beat software yang beribu-ribu,beratus-ratus punya harga. What for nak bayar software yang mahal sedangkan kita boleh dapat sesuatu output yang serupa hanya dengan menggunakan perisian yang percuma.

1. Microsoft Office - Open Office
2. Adobe Photoshop - GIMP
3. Adobe Illustrator - Inkscape
4. WinRAR - 7-Zip
5. Sound Forge - Audacity
6. Norton Antivirus - ClamWin
7. Accounting System - GnuCash
8. Microsoft Outlook - Mozilla Thunderbird
9. Macromedia Dreamweaver - Notepad++

Memandangkan aku ni salah seorang penggemar sesuatu yang percuma, software yang aku gunakan semuanya percuma kecuali OS aku je yang TERPAKSA aku beli sebab aku suka main game online. I am not a photographer, so I dont need Photoshop or Illustrator. Aku just install GIMP dan Inkscape sekadar memenuhi syarat aje. (File tu tak guna banyak space). Untuk kerja programming, aku gunakan Notepad++. Email client, aku gunakan Thunderbird. WinRAR... pakai yang trial version je (selalu je keluar popup yang annoying).

0 comments:

Post a Comment